Niemcy – Bawaria

Bawaria jest niewątpliwie jednym z najciekawszych i najbardziej urokliwych regionów Niemiec. Realny czas, jaki trzeba poświęcić, aby choć trochę poznać kulturę Bawarii, odwiedzić najładniejsze miasta i miasteczka, zobaczyć bawarskie zamki, przejechać się słynną Romantische Strasse i poczuć, jak tętni życie w górskich kurortach, to minimum tydzień.100_1080

Najprościej jest zwiedzać Bawarię korzystając z Bayern Ticket. Dzięki wspaniałemu pomysłowi Deutsche Bahn można podróżować przez całą dobę po terenie Bawarii korzystając z pociągów(naprawdę komfortowa 2 klasa) i niektórych linii autobusowych. Cena to 23 euro dla 1 pasażera i po 4 euro dla każdego współpasażera.

W ten sposób np. podróżując w 2 osoby za dobowe przejazdy płacimy 27 euro.

Dobrym pomysłem jest wyznaczenie sobie bazy wypadowej, która ma dobre połączenie kolejowe z resztą Bawarii. My nocowaliśmy w Monachium. Na zwiedzenie Monachium i skorzystanie z oferowanych przez miasto atrakcji trzeba przeznaczyć co najmniej 2 dni. Jeśli chodzi o nocleg to wybraliśmy pensjonat znajdujący się tuż obok dworca kolejowego, co okazało się niezwykle wygodne. Rano opuszczaliśmy pokój i po 5 minutach byliśmy na dworcu. Po drodze kupowaliśmy świeże pieczywo, bilet Bayern Ticket na dany dzień kupowaliśmy w automacie, więc jakieś 10 minut od wyjścia z pokoju siedzieliśmy już w pociągu (rozkłady jazdy w formie papierowych wydruków można pobrać na dworcu, wieczorem planowaliśmy więc gdzie pojedziemy i sprawdzaliśmy pociągi, aby o odpowiedniej porze wyjść z hotelu).

100_0983Jeśli chodzi o planowanie wycieczki po Bawarii to warte odwiedzenia są z pewnością:

Monachium- Stare Miasto, Ratusz, Kościół Mariacki, Viktualienmarkt, Park Olimpijski, Englischer Garten, ze sztucznym jeziorem i chińską pagodą, ogródki piwne, kultowa gospoda Hofbrauchaus z bawarską muzyką i klientelą w bawarskich strojach, galerie malarstwa Stara i Nowa Pinoteka, Deutsche Museum- jedno z najlepszych muzeów techniki na świecie.

Bamberg- Kleine Venedig (mała Wenecja) – malownicze rybackie domki nad rzeką Regnitz, Stary Ratusz, plac Katedralny, cesarska katedra z rzeźbami, a także arcybiskupi pałac – Alte Hofhaltung oraz Neue Residenz – pałacu barokowego zbudowanego pod koniec XVII wieku jako siedziba książąt niemieckich.

Ratyzbona- warto zajrzeć do Bawarskiego Akropolu – Walhalli – świątyni będącej mauzoleum wielkich postaci historycznych. Poza tym kamienny most (Steinerne Brucke), Katedra – jeden z najpiękniejszych kościołów gotyckich, Haidplatz – plac z pięknymi kamienicami niemieckich mieszczan, zamek Thurn und Taxis

Norymberga- teren zjazdów partyjnych NSDAP, budynek sądu, w którym odbywały się procesy dygnitarzy III Rzeszy, cmentarz Johannsfriedhof, gdzie znajdują się groby Wita Stwosza i Albrechta Durera. Spacer po średniowiecznych uliczkach, piękne gotyckie kościoły – św. Sebalda i NMP.100_0953

Zamki Neuschwanstein i Hochenschwangau. Najprościej dojechać do miejscowości Fussen, potem na pieszo do Hohenschwangau, pięknie usytuowanego nad jeziorem a potem autobusikiem do Neuschweinstein (zamek znany z bajek Disneya). Autobusik zatrzymuje się przy  Marienbrucke – moście łączącym dwa brzegi wąwozu Poellat.

Garmisch-Partenkirchen- kurort nad kurortami, pięknie położony w górach. My trafiliśmy na festiwal wiosny-polecamy.

Romantische Strasse- trasa, prowadząca od Menu po ośnieżone szczyty Alp. Po drodze malownicze średniowieczne miasteczka, imponujące bajkowe zamki oraz liczne romantyczne panoramy.

Jeśli chodzi o bawarską kuchnię to wielbiciele kurczaka z rożna, golonki, kiełbasek- zwykła kiełbaska w bułce Bratwurst lub kiełbaska w wersji curry- Currywurst znajdą tu coś dla siebie. Do mięsiwa pasuje oczywiście Kartoffelsalat oraz kufel piwa- oczywiście litrowy(1 Mass) 🙂

Galerie zdjęć z Bawarii znajdziecie tutaj